مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام – خبرنگار: ارائه خدمات‌ بهداشتی و درمانی یکی از مهم‌ترین‌ کارها در ایام اربعین است، بنابراین همه امکانات استان ایلام برای تامین سلامت زوار به کار گرفته شده است.

بيمارستان صحرايي امام‌حسين(ع)

قرار است در ایام اربعین امسال جمعیتی بالای ۳ میلیون نفر وارد استان ۵۵۰ هزار نفری ایلام شوند و قطعا این جمعیت نیازمند امکانات بهداشتی و درمانی کافی هستند. البته موضوع بهداشت و درمان فقط به مسئولان مربوط نیست، بلکه خود زائران هم باید نکات بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری‌ها مد نظر قرار دهند.

  • آمادگی تمام بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: همه امکانات بهداشتی و درمانی استان برای اربعین به کار گرفته می‌شود و تمامی بیمارستان‌های استان در شهرستان‌ها آماده ارائه خدمات به زائران هستند. «محمد کریمیان» با اشاره به این‌که تمرکز امکانات بهداشتی و درمانی در پایانه مرزی مهران و شهر مهران است، بیان می‌کند: تمامی امکانات در بیمارستان امام حسین(ع) شهر مهران برای زائران مستقر شده است. روی می‌افزاید: با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، در راستای تشدید نظارت بر صنوف حساس و فروشگاه‌های مواد غذایی، گشت مشترک بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت و کارشناسان ادارات صمت، تعزیرات حکومتی و دامپزشکی و جانشین دادستان در مناطق مختلف استان به خصوص شهر مهران انجام می‌شود.

  • لزوم انتقال فوری مصدومان به بیمارستان

کریمیان اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین وظایف این دانشگاه حضور به‌موقع تیم‌های فوریت پزشکی برای رسیدگی به سوانح رانندگی است. وی می‌گوید: انتقال فوری مصدومان به بیمارستان و دسترسی بهنگام به خدمات درمانی، ایجاد سازمان راهبر برای تنظیم استانداردها و هماهنگی مراقبت‌های مصدومین آسیب‌دیده از حوادث ترافیکی و تسهیل دسترسی نیروهای اورژانس به مسیر ویژه در شرایط خاص در ایام تردد زائران اربعین اصول کلیدی مراقبت از مصدومین پس از تصادف است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه می‌دهد: این دانشگاه مسئول حفظ جان و سلامت زائران اربعین حسینی است.

  • آمادگی ۹۰ پایگاه با ۱۵۰ دستگاه آمبولانس

این مسئول می‌گوید: ۴۰۰ نفر نیروی اورژانس ۱۱۵ در ایام اربعین امسال به زائران خدمت ارائه می‌کنند. وی بیان می‌کند: ۹۰ پایگاه ثابت و موقت با ۱۵۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰ اتوبوس‌آمبولانس، ۱۰ موتورلانس و یک خودرو ارتباطات سیار در طول محورهای مواصلاتی مرز و پایانه مرزی بین‌المللی مهران مستقر می‌شوند. کریمیان می‌افزاید: همچنین ۸ بالگرد اورژانس و ۳ بیمارستان صحرایی در حد فاصل شهر مهران تا پایانه مرزی مستقر می‌شوند.

  •  برپایی بیمارستان‌های صحرایی در مهران

مدیر سازمان بسیج جامعه پزشکی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اعلام می‌کند: یکی از وظایفی که این سازمان - با توجه به استقبال میلیونی زائران از مرز مهران - در چند سال اخیر بر عهده داشته، برپایی بیمارستان‌های صحرایی و کلینیک تخصصی در نقطه صفر مرزی مهران در طول ۵ سال گذشته بوده است.   «ساسان زمانی» می‌افزاید: در این بیمارستان‌ها و کلینیک تخصصی خدمات پزشکی تخصصی به زائران ارائه می‌شود. وی می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، در اربعین سال جاری نیز با بهره‌گیری از تجربیات ۵ سال گذشته در نقطه صفر مرزی مهران توسط بسیج جامعه پزشکی استان ایلام این ماموریت انجام می‌پذیرد.

  • نمونه‌برداری از آب و مواد غذایی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز به خبرنگار ما می‌گوید: مهم‌ترین اقدام این معاونت در ایام اربعین، ارائه آموزش‌های بهداشتی به زائران برای پیشگیری از شیوع و بروز بیماری‌هاست. «راضی ناصری‌فر» ادامه می‌دهد: آموزش چهره به چهره یکی از اهدافی است که در ایام تردد زائران همواره مورد توجه بوده است. وی با اشاره به این‌که نیروهای بهداشت محیط به منظور حفظ سلامت مواد غذایی مورد مصرف زائران از اماکن و مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و موکب‌ها در استان و خصوصا شهرستان مهران بازدید می‌کنند، اظهار می‌کند: از آب آشامیدنی و مواد غذایی عرضه شده در شهرستان نیز نمونه‌برداری می‌شود.

ناصری‌فر می‌افزاید: به منظور اطمینان از در دسترس بودن آب شرب سالم و بهداشتی برای زائران، کلرسنجی آب در مناطق مختلف انجام می‌شود. این مسئول می‌گوید: همچنین در مراکز بهداشتی و درمانی ویزیت و ارائه مشاوره‌ مادر و کودک و سلامت روان و تغذیه به زائران انجام می‌شود.

  • توصیه‌های بهداشتی به زائران

ناصری‌فر به زائران اربعین توصیه می‌کند: زائران از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علائم بیماری تنفسی خودداری کنند. وی می‌افزاید: چنانچه افراد علائمی شبیه آنفلوآنزا پیدا کردند، ضمن رعایت اصول حفاظت فردی، با استفاده از دستمال یا ماسک به نزدیک‌ترین محل درمانی مراجعه کنند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام می‌گوید: بزرگسالان، افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی، زنان باردار و کودکان در طول مسیر حرکت استراحت کافی داشته باشند.

این مسئول با بیان این‌که وضعیت بهداشتی در کشور عراق مطابق انتظارات زائران نخواهد بود و زائران باید با رعایت نکات بهداشتی به سلامت خود اهمیت دهند، ادامه می‌دهد: زائران باید از بطری‌های آب معدنی، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های پاستوریزه پلمب‌شده استفاده کنند. همچنین از خوردن سالاد و سبزی خام خودداری کنند. ناصری‌فر تاکید می‌کند: مصرف مواد غذایی و آب آشامیدنی غیربهداشتی باعث ایجاد بیماری‌های روده‌ای ازجمله وبا، تب زرد و تب خونریزی‌دهنده می‌شود.

  • استقرار پایگاه خدمات درمانی سرپایی در مهران

مدیر درمان اداره تامین اجتماعی ایلام نیز می‌گوید: پایگاه خدمات درمانی سرپایی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین از ۱۷ مهر در مرز مهران مستقر می‌شود و تا یک هفته بعد از اربعین فعال خواهد بود. «کریم لاله‌ماژین» ادامه می‌دهد: این خدمات شامل ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، دندانپزشکی، تزریقات، پانسمان و داروخانه است. وی اظهار می‌کند: این پایگاه در ۴ شیفت کاری با ۳۰ نفر از کادر پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران و دیگر پرسنل مدیریت درمان فعالیت می‌کند.

کد خبر 457841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha